Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Odată cu dreptul de a organiza Campionatul Mondial de fotbal din acest an, Brazilia a trebuit să accepte și mai multe cerințe formulate de FIFA, printre care și aceea de a modifica propria legislație pentru a permite consumul de bere pe stadioane. Înțelegerea guvernului brazilian cu forul mondial a însemnat schimbarea unui paragraf dintr-o lege promulgată în 2003. Conform acesteia, vânzarea berii pe stadioanele din Brazilia fusese interzisă ca urmare a violențelor ce se iscau în tribune și care nu de puține ori se soldau cu victime în rândul spectatorilor.
„Băuturile alcoolice fac parte din Campionatul Mondial, deci vor trebui să fie prezente pe arene. Scuzați-mă dacă par arogant, dar acest lucru nu este negociabil”, a explicat Jerome Valcke, secretarul general al FIFA. Principalul beneficiar al acestei modificări legislative este compania Anheuser-Busch InBev, din Belgia, care produce berea Budweiser și care a devenit de peste 20 de ani partener oficial al forului mondial.
Berea, alimentul profitului
Oficialul FIFA știa cu siguranță și cifrele care stau în spatele consumului de bere din Brazilia, țara cu a treia producție de astfel de băutură alcoolică la nivel mondial. Un alt factor important de menționat este faptul că vânzarea produselor și a serviciilor furnizate de sponsorii FIFA este scutită de taxe în țările organizatoare ale Mondialelor.
Conform unui studiu condus de Bernstein, între 12 iunie și 13 iulie 2014, doar vânzarea brandurilor locale de bere din Brazilia va avea o creștere de 330 de milioane de dolari, cu 3% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Mai mult, Nielsen and Kantar Worldpanel anunță că, pe parcursul celor patru săptămâni de disputare a Mondialului, se va consuma cu 37% mai multă bere decât într-o lună obișnuită, iar încasările vor crește până la aproximativ 816 milioane de dolari, datorate și celor circa 600.000 de turiști prezenți în statul sud-american pe durata Mondialului.
În 2007, atunci când Brazilia a fost aleasă să organizeze Campionatul Mondial din 2014, statul sud-american, alături de Rusia, India și China, erau cotate ca fiind țările cu cea mai mare creștere economică din lume.
Prin comparație, în 2010, în luna în care a avut loc Campionatul Mondial din Africa de Sud, vânzarea de bere în Brazilia a crescut cu 15%, lucru ce subliniază înclinația populației locale către consumul de bere în timpul turneelor finale la care echipa națională este prezentă. Mai mult, un sondaj al celor de la Anheuser-Busch InBev a scos la iveală că berea este a doua pasiune a brazilienilor, aspect recunoscut de 37% dintre aceștia, după fotbal, care ocupă primul loc (77%).
„Legile FIFA” înlocuiesc legislația autohtonă
FIFA are deja un istoric în ceea ce privește schimbarea legilor în țările care organizează Campionate Mondiale. În 2010, în Africa de Sud, forul fotbalistic a impus crearea a 56 de Curți ale Cupei Mondiale care să se ocupe exclusiv de faptele săvârșite în afara legii pe durata turneului. În acestea au fost angajate peste 1.500 de persoane numite de FIFA, printre care magistrați, procurori, avocați și translatori.
AB InBev deține în portofoliu trei mărci globale de bere – Budweiser, Corona și Stella Artois -, alte trei mărci internaționale – Beck”s, Högaarden și Leffe -, precum și zeci de branduri locale.
Scopul noilor instanțe a fost de a grăbi procesele în care sunt implicați infractorii, știută fiind lentoarea sistemului legislativ sud-african. Un exemplu al rapidității acestor Curți a fost dat în cazul unor hoți din Zimbabwe, care au fost prinși într-o joi, la o zi după ce au jefuit un jurnalist străin, și au fost condamnați la 15 ani de închisoare în vinerea aceleiași săptămâni.
Implicarea FIFA a dăunat însă pe plan financiar Africii de Sud. După încheierea Campionatului Mondial din 2010, forul a declarat încasări de 4,2 miliarde de dolari și profit de 631 de milioane de dolari. În același timp, statul sud-african a cheltuit 4,2 miliarde de dolari pentru organizare și a recuperat numai 300 de milioane din vânzarea biletelor și 400 de milioane de la cei 309.000 de turiști care au participat la eveniment.
Primul Mondial cu Budweiser: Mexic 1986
În 1986, FIFA și producătorul berii Budweiser semna o înțelegere care avea să aducă un profit uriaș în conturile forului mondial, dar și în cele ale firmei belgiene Anheuser-Busch InBev, din Leuven, Belgia, deținătoarea celebrului brand. Primul eveniment major după care cele două părți au avut numai de câștigat s-a disputat chiar în același an: Campionatul Mondial din Mexic. De atunci, simbioza dintre FIFA și compania proprietară a brandului internațional Budweiser a continuat fără întrerupere. Ba mai mult, parteneriatul a fost prelungit și se va întinde până în 2022, anul desfășurării Mondialului din Qatar. „Budweiser a avut un rol foarte important în dezvoltarea Campionatului Mondial, cel mai important eveniment organizat de FIFA”, spunea secretarul general al forului, Jerome Valcke.
Budweiser se numără printre sponsorii tradiționali ai turneelor finale organizate de FIFA, alături de alte companii importante, precum Castrol, Johnson & Johnson, Continental și McDonald”s. Drept urmare, conform politicii promovate de forul fotbalistic, aceste multinaționale au statut special în țările care găzduiesc Campionate Mondiale.
1,1 miliarde de dolari a fost profitul din marketing încasat de FIFA după organizarea CM din 2010
120 până la 160 de milioane de euro au plătit sponsorii către FIFA pentru CM din 2010 și 2014
36,29 miliarde de dolari au fost încasările companiei ABInBey în 2010
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER